The 29th “REEL” LATIN AMERICA(N) FILM FESTIVAL

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Mute Fire

 (Pirotecnia)
Director:  Federico Atehortúa Arteaga, Colombia, 2019
Length:  83 minutes

About the film:https://pragda.com/film/mute-fire/?sfc=1
Rating: NR (Recommended for 13+)
LIVE screenings:
Showtime(s) and location(s):
Tuesday, October 18, 7:00 p.m., Floyd Theater (@ UofL)
Introduction: Manuel Medina, Department of Classical & Modern Languages/Latin American & Latino Studies



In Spanish with English subtitles

In the tradition of Harun Farocki and João Moreira Salles, in this personal film essay, Federico Atehortúa Arteaga examines the relationship between film footage, the events of the war in Colombia, his family’s story, and the origins of cinema in Colombia.

On March 6, 1906, four people were executed in the streets for the attempted assassination of the then president of Colombia, Rafael Reyes. The representation in images of this event is considered the beginning of the cinema in Colombia. Arteaga embarks on a deep investigation of media representation through his film, which explores how cinema became an instrument of power and control in the country’s violent political history.

As Arteaga’s mother suffers an episode of mutism -without any explanation she stops talking-, the film’s focus widens to examine the family’s own relationship with imagery, memory, and politics. As a result, Arteaga decides to investigate the family’s past and finds a video archive of a children’s play in which he himself acts, pretending to be a captured false guerrilla.

These images bring him back to his original film and lead him to find the relationship that exists between recent tragic events in Colombian history, the false positives, innocent people extrajudicially killed by members of the Colombian army, and then falsely labeled as enemy combatants. Nobody knows exactly how many young people became false positives. The most recent report released by Colombia’s attorney general’s office says that between 1988 and 2014, around 2,248 people were killed. Previous reports by human rights organizations have estimated that the number may be 5,000 OR EVEN HIGHER.

En español con subtítulos en inglés

En español con subtítulos en inglés

Siguiendo la tradición de Harun Farocki y João Moreira Salles, Federico Atehortúa Arteaga examina en este personal ensayo cinematográfico la relación entre el material fílmico, los acontecimientos de la guerra en Colombia, la historia de su familia y los orígenes del cine en Colombia.

El 6 de marzo de 1906, cuatro personas fueron ejecutadas en las calles por el intento de asesinato del entonces presidente de Colombia, Rafael Reyes. La representación en imágenes de este suceso se considera el inicio del cine en Colombia. Arteaga se embarca en una profunda investigación de la representación mediática a través de su película, que explora cómo el cine se convirtió en un instrumento de poder y control en la violenta historia política del país.

Cuando la madre de Arteaga sufre un episodio de mutismo -sin ninguna explicación deja de hablar-, el enfoque de la película se amplía para examinar la propia relación de la familia con las imágenes, la memoria y la política. Así, Arteaga decide investigar el pasado de la familia y encuentra un archivo de vídeo de una obra de teatro infantil en la que él mismo actúa, haciéndose pasar por un falso guerrillero capturado.

Estas imágenes le devuelven a su película original y le llevan a encontrar la relación que existe entre los trágicos acontecimientos recientes de la historia colombiana, los falsos positivos, personas inocentes asesinadas extrajudicialmente por miembros del ejército colombiano, y luego falsamente etiquetadas como combatientes enemigos. Nadie sabe exactamente cuántos jóvenes se convirtieron en falsos positivos. El informe más reciente publicado por la Fiscalía General de la Nación dice que entre 1988 y 2014 murieron alrededor de 2.248 personas. Informes anteriores de organizaciones de derechos humanos han estimado que la cifra puede ser de 5.000 o incluso mayor.